In de snel veranderende samenleving kan het moeilijk zijn om altijd mee te komen. Een steuntje in de rug kan dan veel helpen om weer vooruit te komen. Voor die mensen die moeite hebben hun weg te vinden in de samenleving, zetten instellingen binnen het sociaal domein zich in. Dit kan op verschillende gebieden: veiligheid, jongerenwerk, integratie of schuldensanering. Voor dit soort hulp en ondersteuning wordt er constant geschakeld met andere (zorg)professionals, vrijwilligers en het eigen netwerk om zo mensen te helpen hun draai te vinden. Met onze digitale communicatieoplossingen maken we het niet alleen makkelijker om ondersteuning en begeleiding te vinden, maar ook om alle hulpverleners binnen dit domein beter met elkaar te laten samenwerken.
Hoe kan dat eruit zien?
-
Sociaal intranet Welcom
-
Corporate website Tom in de buurt
-
Sociaal portaal Lentl
-
Sociaal portaal De Tussenvoorziening
-
Sociaal intranet Welcom
INTERNE EN EXTERNE COMMUNICATIEDOELEN
Iemand die met het sociaal domein te maken heeft, heeft vaak meer dan één probleem. Dat betekent dat meerdere instanties of afdelingen betrokken zijn bij de hulpvraag. Vanuit een centraal punt, vaak een sociaal werker, wordt er gekeken wat nodig is. Dat samenwerken tussen collega’s en externe partijen kan online via het sociaal intranet een stuk eenvoudiger worden gemaakt. Alle betrokkenen kunnen in een groep op basis van project of cliënt via het intranet samenwerken door onder andere kennis met elkaar te delen.
Terwijl vaak de overkoepelende term ‘sociaal werker’ wordt gebruikt, omvat het sociaal domein veel verschillende soorten medewerkers. Afhankelijk van het expertise gebied dat zij hebben, de instantie waar zij werken en de taken die zij uitvoeren. Een werkplek moet dan ook aansluiten bij die taken. Werk je in de schuldensanering, dan wil je protocollen daarover direct tot je beschikking hebben. En zit je in de jeugdhulpverlening, dan wil je snel toegang tot het zorgdossier en aangesloten instanties. Het sociaal intranet is zo in te stellen dat het voor iedere zorgmedewerker op maat kan worden aangeboden met de juiste informatie en functionaliteiten die hen ondersteunen tijdens de werkdag.
Voordat mensen hulp krijgen, moeten zij eerst bekend raken met de organisatie. Maar als je meerdere problemen of vraagstukken hebt, hoe weet je dan waar je moet zoeken voor de juiste zorg? Daarnaast is er in het sociaal domein nog wel eens sprake van schaamte over de hulpvraag.Een corporate website waarop direct duidelijk is welke hulp geboden wordt, wat het stappenplan is en hoe je in contact kan komen is dan ook heel belangrijk om de drempel te verlagen.
Met een sociaal intranet, website of portaal zorgen wij ervoor dat de communicatie gemakkelijker wordt voor én tussen organisaties in het sociaal domein. Daardoor houden zij meer tijd over voor het betrokken blijven bij de hulpbehoevende burgers en initiatieven opzetten voor de mensen binnen hun regio. Is jouw organisatie de volgende die gebruik gaat maken van onze efficiënte oplossingen?
LEES MEER OVER VOORGAANDE PROJECTEN
Wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen
-
Maak hulp zichtbaar met een corporate website
De stap zetten om hulp te zoeken vraagt best wel wat van mensen in de maatschappij. Het is een drempel die zij over moeten. Maak daarom je website helemaal drempelvrij. Niet alleen in digitale toegankelijkheid, maar ook door de ondersteuning en begeleiding die je als organisatie biedt goed in de spotlight te zetten. Een goed te navigeren en fijne website om naar te kijken, maakt het vinden van passende hulp voor bezoekers een stuk makkelijker.
-
Het sociaal intranet als centraal punt
Met de diversiteit aan hulpvragen en instanties binnen het sociaal domein is het constant schakelen om samen tot de beste oplossing te komen. Dat samenwerken, dat kan efficiënter met het sociaal intranet. Met dit platform zijn medewerkers altijd op de hoogte van het laatste nieuws, hebben ze informatie en kennis bij de hand en kunnen ze met één keer aanmelden alle applicaties bereiken. Het is een oplossing die het werk makkelijker en leuker maakt, maar die ook voor betrokkenheid en verbinding zorgt binnen de organisatie.
-
Alles inzichtelijk met een portaal voor iedere doelgroep
Wil je mensen uit de buurt een eigen online plek geven om informatie te vinden en delen, dan is een portaal op maat een passende oplossing. Hulpbehoevenden kunnen op een portaal zicht krijgen op de begeleiding die zij ontvangen, de gegevens van hun contactpersoon of nog veel meer gerichte informatie en tips, die ze direct kunnen toepassen in hun dagelijkse leven. Het betrekt je mensen bij je organisatie en je geeft hen een stukje autonomie.
Binnen het sociaal domein heb je te maken met veel gevoelige informatie. Denk bijvoorbeeld aan de tekenen van huiselijk geweld, opgebouwde schulden of gezinshulp. Door de samenwerking met veel verschillende partijen wordt deze informatie nog wel eens gedeeld. Om te kunnen garanderen dat alle informatie veilig opgeslagen en gedeeld kan worden op onze oplossingen, zijn we al vele jaren officieel ISO27001 en NEN7510 gecertificeerd. Lees hier meer over wat wij doen op het gebied van informatiebeveiliging?