Hoe mooi is het om mensen met een beperking een zo normaal mogelijk leven te laten hebben en een stuk regie te geven over hun eigen leven? In de gehandicaptenzorg wordt er zorg en ondersteuning geboden voor alle aspecten van het leven: wonen, werk en dagbesteding, vrijetijdsbesteding, sociale activiteiten, gezondheid, financieel, en veiligheid. Dit kan zijn aan cliënten met een lichamelijke, zintuiglijke, (licht)verstandelijke of meervoudige beperking. Maar niet alleen een organisatie draagt bij aan de zorg van een cliënt, ook familie en naasten spelen daarin een grote rol. Een heldere communicatie tussen de verschillende partijen is dan ook noodzakelijk. Met onze digitale communicatieoplossingen zijn wij de verbindende factor tussen (potentiële) collega’s, instanties, vrijwilligers, cliënten en naasten.
Een greep uit onze communicatieoplossingen
-
Werken bij website 's Heeren Loo
-
Sociaal portaal ASVZ
-
Sociaal portaal Gemiva
-
Corporate website Sius
-
Corporate website Middin
-
Sociaal intranet SGL
-
Ledenportaal V&VN
interne en externe communicatiedoelen
Binnen de gehandicaptenzorg werken collega’s veel samen om de best mogelijke zorg te bieden aan cliënten. Voor begeleiders is de zorg vaak verdeeld onder verschillende collega’s. Even kort met elkaar overleggen is dan ook belangrijk bij het verlenen van passende zorg. Natuurlijk kan dat na de dienst, maar een permanente wijziging in het gedrag moet toch ergens worden geregistreerd? Of hoe zat het ook alweer met de werkwijze omtrent die procedure? Informatie is veranderlijk en daarom wil je het eigenlijk zo snel mogelijk weer up-to-date hebben. Maar ook informatie die standvastig is, wil je altijd bij de hand kunnen hebben. Zoals de contactgegevens van een collega of de stappen die je moet volgen om verlof aan te vragen. Informatie, applicaties, contactmogelijkheden; zoeken kost veel tijd. Maak het medewerkers makkelijk door alles op één portaal t verzamelen.
Al die informatie die medewerkers verzamelen is vaak niet alleen inzichtelijk voor collega’s. Ook cliënten en verwanten hebben het recht om al deze informatie in te zien én om te weten wat er speelt binnen de organisatie. In de gehandicaptenzorg is er een groot scala aan cliënten Je communiceert met hen zelf of als het een geestelijke beperking betreft, dan zal veel bij de verwant terechtkomen. Had mijn kind een slechte dag, waar lag dat dan aan? In het cliëntendossier is dat eenvoudig in te zien. En waar vind je de bezoektijden als die gewijzigd zijn na een virus? Waar vinden familieleden dat snel terug? En laten we vooral de rol van mantelzorgers vergeten in de gehandicaptenzorg. Zij zijn vaak ook familie van de cliënt en hebben daarom dubbel belang bij de zorg en aanpak. Ook zij hebben ondersteuning nodig van het zorgpersoneel. Je wil hen ook duidelijk maken wat goede procedures zijn. Ook hen wil je een vaste plek geven voor informatie.
Voor veel cliënten met een beperking is de zorginstelling ook de plek waar zij wonen en anders spenderen zij er toch een groot deel van hun tijd. Samen met hun naasten (indien mogelijk) zullen ze dan ook alles willen weten over de zorgorganisatie voordat ze daar worden aangemeld. Het is best een belangrijke beslissing. Bieden ze de zorg die nodig is? Hoe ziet de woning eruit? Hoe is het contact met naasten en hoe vaak mogen ze op bezoek komen? Wat voor activiteiten regelen ze voor de dagbesteding? Allemaal vragen die belangrijk zijn beantwoord te hebben voordat je een keuze maakt. Stel dat je dat al kan ondervangen op een website, hoe fijn is dat voor potentiële cliënten.
Met een sociaal intranet, website of cliënt- of verwantenportaal zorgen wij ervoor dat de communicatie gemakkelijker wordt. Zo blijft er voor zorgmedewerkers meer tijd over voor het verlenen van goede zorg. Daarnaast kan een digitale communicatieoplossing je organisatie ook helpen andere doelgroepen aan je te binden, bijvoorbeeld met een cliënt- en verwantenportaal. Onze allereerste klant was Stichting Festog (later Zozijn), een gehandicaptenzorg instelling uit Doetinchem. Inmiddels hebben wij al voor meer dan 30 organisaties in de gehandicaptenzorg wij al een digitale communicatieoplossing gecreëerd. Wij helpen ook jouw organisatie graag verder!
Toegankelijke oplossingen voor iedereen
De sociaal intranetten, websites en portalen die wij bij a&m impact maken, moeten door iedere doelgroep gebruikt worden. Daarom besteden wij bij a&m impact veel tijd en aandacht aan het digitaal toegankelijk maken van onze oplossingen. In de gehandicaptenzorg heb je te maken met een doelgroep die last heeft van verschillende beperkingen. Ook voor hen wil je een website creëren waar ze makkelijk de juiste zorg kunnen vinden of een portaal aanbieden waar ze eenvoudig inzage hebben in hun eigen gegevens. Dat doen wij o.a. met een hoge contrast functie, besturing via het toetsenbord, het aanpassen van de lettergrootte en de integratie van readspeaker, waarbij alles op de pagina voorgelezen kan worden. Daarnaast analyseert en optimaliseert ons CMS de leesbaarheid van teksten, zo weet je zeker dat het geschikt is voor iedere gebruiker.
Onze succesverhalen uit de gehandicaptenzorg
Wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen
-
Je werkdag starten en eindigen op het sociaal intranetMet het sociaal intranet zijn medewerkers altijd op de hoogte van het laatste nieuws, hebben ze informatie en kennis bij de hand en kunnen ze met één keer aanmelden alle applicaties bereiken. Het is een oplossing die het werk makkelijker en leuker maakt, maar die ook voor betrokkenheid en verbinding zorgt binnen de organisatie. De gehandicaptenzorg omvat verschillende vormen, vaak verspreid over meerdere locaties of groepen. Het sociaal intranet brengt alle medewerkers en vrijwilligers samen op één digitale werkplek zodat je wel één organisatie blijft.
-
Zet jouw organisatie op de kaart met een corporate websiteMet een website wil je uitstralen: dit zijn wij en dit bieden wij jou. Het is een manier om de diensten die jij levert op een unieke manier onder de aandacht te brengen op een. Daarbij moet je wel denken vanuit de doelgroep. Niet alleen wat zij zoeken, maar ook hoe zij zoeken. Een corporate website is toegankelijk voor iedereen. Daar zorgen wij bijvoorbeeld voor door gebruik te maken van iconen en specifieke kleuren die cliënten kunnen herkennen en een eenvoudig te volgen navigatie.
-
Profileer jouw zorgorganisatie als topwerkgever met een werken-bij websiteWil je je daarnaast als zorgorganisatie ook goed profileren als werkgever, dan biedt een werken bij-website daar mogelijkheden voor. Ook voor de vindbaarheid is een website specifiek gericht op het vacature aanbod heel waardevol.
-
Bedien al je doelgroepen met een portaal op maatCliënten, verwanten, vrijwilligers of medewerkers, een sociaal intranet kan voor iedereen zijn, maar soms wil je slechts een kleine groep bereiken. Een portaal is dan een perfecte oplossing. Daarmee kun je specifieke informatie en functionaliteiten delen met één specifieke doelgroep, zoals de vacatures voor vrijwilligers of vacatures en evenementen voor cliënten. Je houdt zo de verschillende doelgroepen betrokken bij jouw organisatie en zorgt ervoor dat zij goed geïnformeerd zijn. Om het voor cliënten digitaal toegankelijk te maken kunnen wij bij een portaal ook ondersteunende elementen toevoegen zoals iconen, gestructureerde inhoud, eenvoudige teksten en herkenbare labels en knoppen. Zo kunnen cliënten gemakkelijk zelf door het portaal navigeren.
Informatiebeveiliging is belangrijk binnen de zorg. Je hebt te maken met vertrouwelijke gegevens die je veilig met collega’s, cliënten of verwanten wil delen. In de gehandicaptenzorg kunnen privacyvraagstukken complex zijn. Naast de AVG kent de gehandicaptenzorg namelijk ook specifieke regels over de bescherming van persoonsgegevens, bijvoorbeeld in de Wlz en de Jeugdwet. Veel factoren om rekening mee te houden. Om te kunnen garanderen dat alle informatie veilig opgeslagen en gedeeld kan worden op onze oplossingen, zijn we al vele jaren officieel ISO27001 en NEN7510 gecertificeerd. Wil je weten wat wij nog meer doen op het gebied van informatiebeveiliging, lees hier meer.