Begin dit jaar hebben wij een artikel gepubliceerd op onze website over de European Accessibility Act die in 2025 van kracht gaat. Terwijl wij in de veronderstelling waren dat de zorg aan deze wet moet voldoen blijkt niets minder waar: de zorg valt niet onder deze wetgeving. Om het een en ander te verduidelijken, hebben wij Swink, een organisatie gespecialiseerd in digitale toegankelijkheid, ingeschakeld. Met welke wetten moet je als zorgorganisatie dan wél rekening houden?
Om met de deur in huis te vallen: de European Accessibility Act geldt niet voor de zorg. De Wet digitale toegankelijkheid (ook wel de het Besluit digitale toegankelijkheid overheid) ook niet. Huh? Ja, dat klopt. De zorgsector, tenzij het publiekrechtelijke organisaties zijn, is een van de uitzonderingen op deze twee wetgevingen.
Dit vraagt om iets meer uitleg. Om die reden vroegen wij Swink, de experts op dit gebied, of ze ons konden vertellen wat deze wetten nou exact inhouden én welke wet dan wel goed is voor zorgorganisaties (en a&m impact) om in gedachten te houden omtrent het onderwerp digitale toegankelijkheid. In principe zijn er drie wetten te onderscheiden:
-
Wet digitale toegankelijkheid
De Wet digitale toegankelijkheid is een Nederlandse wet die zich richt op het toegankelijk maken van digitale informatie en diensten van overheidsinstanties en organisaties die een publieke taak uitvoeren. Zoals je leest, geldt deze wet dus niet voor de zorg tenzij het om publiekrechtelijke organisaties gaat. De wet is de Nederlandse implementatie van de Europese Web Accessibility Directive (WAD). De WAD stelt bepaalde hoofdstukken van de Europese standaard EN 301 549 verplicht voor deze organisaties, waaronder de internationale richtlijnen voor toegankelijkheid (Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1, niveau AA) voor websites, documenten en applicaties. Organisaties die onder deze wetgeving vallen moeten dus aan WCAG 2.1 op niveau AA voldoen voor al hun interne en externe websites en mobiele applicaties. Zo zorgen ze ervoor dat hun digitale informatie toegankelijk is voor alle burgers, inclusief mensen met een handicap.
-
European Accessibility Act
De European Accessibility Act (EAA) is een Europese richtlijn die streeft naar een uniforme, bredere toegankelijkheid van goederen en diensten binnen de Europese Unie. Deze wetgeving beoogt verschillende lokale wetgevingen en initiatieven te bundelen in één richtlijn. Het uiteindelijke doel is om barrières te verminderen voor mensen met een handicap, zodat zij gelijkwaardige toegang hebben tot producten en diensten in de hele EU. De EAA richt zich op specifieke sectoren zoals e-commerce, bankdiensten, vervoer, en de overheid. Deze wet moet de toegankelijkheidsnormen in de EU gelijk trekken. Niet alleen de zorg valt buiten deze wet, het sociaal intranet als applicatie hoeft ook niet aan deze wet te voldoen omdat het een interne communicatieoplossing bevat. Nederland heeft deze richtlijn uitgewerkt in de Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften producten en diensten. Ook onder deze wet zal een website die voldoet aan WCAG zeker als toegankelijk worden gezien. Nu al WCAG nastreven voor alle websites is dus een goede voorbereiding en hiermee ben je straks zeker toegankelijk mocht je organisatie onder deze wetgeving vallen.
-
Wet gelijke behandeling
De Wet gelijke behandeling is een Nederlandse wet die discriminatie op grond van handicap of chronische ziekte in verschillende contexten verbiedt, zoals op de arbeidsmarkt, in het onderwijs en in de toegang tot goederen en diensten. De wet heeft een bredere reikwijdte dan alleen digitale toegankelijkheid en omvat alle vormen van discriminatie, zowel op het gebied van werk als in de toegang tot openbare diensten en producten. Voor de zorg is deze wet wel belangrijk. Stel je cliënten kunnen alleen een afspraak maken via een portaal, dan moet dit wel toegankelijk zijn, anders sluit je ze buiten in het aanvragen van zorg. Er hangen dus geen bepaalde regels of eisen aan, zolang je maar niemand discrimineert met de keuzes die je maakt in het onderwerp van een website of portaal.
Dat het niet verplicht is, betekent natuurlijk niet dat je er niets mee hoeft te doen. Integendeel, het is volgens ons juist goed wanneer je, ondanks een gebrek aan wetgeving, wel actief bezig bent met digitale toegankelijkheid. Helemaal in de zorg waar je met doelgroepen werkt die deze ondersteuning goed kunnen gebruiken. Vanuit a&m impact blijven wij ons strikt houden aan de WCAG -richtlijnen en laten wij onze oplossingen regelmatig controleren op digitale toegankelijkheid. Zo weten we zeker dat iedere doelgroep van onze klanten, ongeacht hun beperking, gebruik kan maken van onze oplossingen.
Wat je als organisatie zelf kan doen om digitaal toegankelijk te zijn? Lees ons eerdere artikel voor een aantal tips & tricks of benader Swink voor advies of een audit.